Laden Evenementen

In ‘De kracht van Ubuntu’ gaan theatermaker Albert Klein Kranenburg en Zuid Afrikaanse zanger Jeremy Olivier, samen op zoek naar de betekenis van Ubuntu. 

Ze doen een beroep op het publiek om niet verder te individualiseren, maar juist nu in deze crisis, bewust verbindingen aan te blijven gaan met buren, vrienden en familie. 

Natuurlijk, iedereen helpt wel eens een ander, maar soms vergeten we te voelen wat daar de werkelijke waarde van is en beseffen we ons te weinig hoe zeer we elkaar nodig hebben.  De kern van de Afrikaanse Ubuntu filosofie, ‘Een mens is geen mens zonder anderen’ is de meest gehoorde vertaling van ‘Umuntu Ngumuntu Ngabantu’ zoals deze tekst in het Xhosa  klinkt. 

‘Ik ben omdat wij zijn’. 

Zoals een kind leert lopen en spreken van de mensen in zijn omgeving, zo groeien volwassenen in leven en werk ook vooral dankzij elkaar.

Ubuntu kreeg wereldwijde bekendheid door, Desmond Tutu, Barack Obama en natuurlijk Nelson Mandela.  Het is geen onbereikbaar of verheven ideaal, maar juist verrassend praktisch en door iedereen te beoefenen. Zodra je je eigen medemenselijke daden, van klein tot groot, als Ubuntu gaat zien, zul je ze bij anderen ook als zodanig herkennen. Hierdoor wordt Ubuntu een opmerkelijk krachtige levenswijze gevangen in één woord van drie lettergrepen. 

 Tegen een decor met videobeelden van Afrika, vertellen en zingen, Albert en Jeremy hun persoonlijke verhalen, afgewisseld met vooraf opgenomen interviews over Ubuntu. Hierdoor laat ‘De kracht van Ubuntu’ zich het best omschrijven als een theatrale documentaire.

Albert vertelt over zijn tien jarige samenwerking met een groep artiesten uit de Townships van Kaapstad. Door de Corona crisis kreeg deze samenwerking een bijzondere wending en leidt hij nu een crowdfunding actie waarmee 50 mensen die elkaar niet kennen deze 15 Zuid-Afrikaanse artiesten financieel ondersteunen.

Jeremy Olivier roept met de muziek van zijn album ‘Changing World’ de samenleving op elkaar te omarmen, te vergeven en naar naar de toekomst te kijken.  Hij vertelt over de reis die hij met zijn bijzonder samengestelde gezin ondernam, van Zimbabwe, naar Zuid-Afrika tot in Amersfoort.

De theatrale documentaire zal plaatsvinden om 15.00 uur en om 20.00 uur.
Mocht onze horeca weer open mogen dan zal er optioneel nog een borrelplank en diner voorafgaand en/of na afloop van de voorstelling bijgeboekt kunnen worden.

In de foyer zal Ubuntu Kuns-kafee, het zuidafrikaanse art centre uit Amersfoort, aanwezig zijn.

Tickets 15.00 uur
Tickets 20.00 uur

 

Concept/regie en spel, Albert klein Kranenburg. Hij studeerde in 1997 af aan de Academie voor kleinkunst in Amsterdam. De afgelopen 25 jaar speelde hij in meer dan 40 theaterproducties o.a. bij Tryater in Pak’m Stanzi, bij Stage entertainment in Fame de musical en de Lion King. In het jeugdtheater speelde hij bij de Toneelmakerij, Wederzijds en Sonnevanck in, Thaiboksverdriet, Een Odyssee, en Tijl Uilenspiegel, de laatste twee wonnen beiden een zilveren krekel. Recent speelde hij met theater Rast de theater bewerking van ‘Wees Onzichtbaar’ van Murat Isik en speelde hij Sneeuwwitje thuisbezorgd met theater Gajes. 

Albert werkt als regisseur al tien jaar met 15 artiesten uit de townships rondom Kaapstad. Bij het Bos theaterproducties regisseerde hij onder de titel South African Road Trip 4 grote zaal voorstellingen met deze Zuid Afrikaanse artiesten. Het is hun gezamenlijk levenswerk geworden.  In seizoen 2019/2020 speelde ‘South African Roadtrip, Good Hope’ nog in 52 grote zalen en trok meer dan 20.000 bezoekers. Een theater in London heeft de uitnodiging te komen spelen, in verband met corona, verplaatst naar oktober 2021. 

Live zang en underscores, Jeremy Olivier, groeide op in Zimbabwe studeerde in Kaapstad aan het conservatorium, maar woont in Amersfoort. Hij werd als zanger/gitarist tweede in The Voice of South Africa 2016. Zijn eigen muziek is werelds en doorspekt met Afrikaanse invloeden.  In het nummer ‘Africa’s time’ met Ladysmith Black Mambazo, brengt hij de kracht van Afrika echt magistraal in stelling. Geen politiek, maar muziek.

Gastspreker, Marjolein Westerterp. Droomde van Afrika. Als kind al. Zette zoals bij veel van haar projecten dromen om in werkelijkheid. Sinds 2004 heeft ze een huis in Zuid-Afrika, op een steenworp afstand van Kaapstad. Met een achtergrond als hoofdredacteur in de commerciële bladenwereld richtte ze haar eigen tijdschrift op; OOG VOOR AFRIKA vertelt in woord en beeld de verhalen over Afrika die haar raken, geeft mensen een stem die anders wellicht niet gehoord zou worden, zet plaatsen en bestemmingen in de spotlight die gezien mogen worden en haalt mensen voor het voetlicht die daar horen. Daarnaast geeft ze in autobiografische portretten bekende Nederlanders een gezicht, zoals koning Willem-Alexander, koningin Máxima, Rik Felderhof en zeer recent Jan Terlouw. In het kader van 70 jaar televisie in Nederland werkt ze nu aan een serie portretten van de grote televisiepersoonlijkheden.

Gastspreker, Annette Nobuntu Mul. Zij studeerde o.a. Gestalt psychotherapie en is werkzaam als opleider, coach, trainer en spreker. Ze was bijna 30 jaar geleden de oprichtster van Ubuntu Society, is voorzitter van Stichting Ubuntu Nederland en schreef o.a. Opsoek naar UBUNTU, Zuid-Afrika onder mijn huid.  Voor haar werk ontving zij in 2017 The African Special Recognition Award.

Kostuumontwerp, Dorien de Jonge. Na haar studie textiele werkvormen heeft zij zich gespecialiseerd in theater kostuums en een enorme staat van dienst opgebouwd. Ze begon bij theater groep Baal, Tryater en het Vervolg. Sinds 1984 heeft ze kostuums ontworpen voor het Ro-theater, De Appel, Orkater en Het Toneel speelt.  Ze was 8 jaar verbonden aan Toneelgroep Oostpool en ontwierp vrijwel alle producties van peer Wittenbols. Ze werkte voor Het Nationaal Toneel o.a. mee aan, Het Vuil, de Stad en Dood, Othello en Romeo en Julia. Bij Bos Theater producties, maakte ze de kostuum ontwerpen voor de Advocaat van de Duivel en de Aanslag. Voor drie voorstellingen van ‘South African Road Trip’ ontwierp zij de kostuums die grotendeels in Kaapstad werden gemaakt’.  Klederdracht is een van haar specialiteiten.

Video decor, Catharina Scholten. Zij is scenograaf en werkte o.a. voor Het Nationale Theater, Orkater, TG Oostpool en de Toneelschuur. Ze is de vaste video ontwerper van South African Road Trip van Bos Theaterproducties

Als startpunt werkt ze graag vanuit het realisme, om dat dan door toevoegingen abstract te maken, zodat er een bijna autonome installatie-achtige ruimte ontstaat. In haar video decors legt zij meerdere beeldlagen over elkaar, waardoor een visuele trip, hand in hand gaat met poëzie en humor. Haar toneelbeeld van gestapelde stacaravans voor de ‘Ivanov’ van het Amsterdamse Bos trok wereldwijd veel kijkers op het net. Zij won een zilveren Krekel voor haar video in ‘Revelations’ van NTJong.

Techniek, geluid en licht, Jouke Seisveld. Studeerde Podium en Evenementen Techniek in Eindhoven. Hij heeft zich de laatste jaren ontwikkelt van een allround technicus tot een zeer gewaardeerde geluidsman en geluidsontwerper. Hij werkte voor Stagelight, Artemis, Theater aan de parade, Matzer Theater producties. Zo toerde hij met een tiental grote en middelgrote muziek en theaterproducties, zoals Gejaagd door de wind, Zadelpijn en ander dames leed, alle voorstellingen  van South African Road Trip en de musical versie van Het Schaap met de vijf Poten. 

Dramaturgie, Adrienne Wurpel. Zij is een theater en filmregisseuse van o.a. 12 steden 13 ongelukken, Goede Tijden Slechte Tijden, Russen en Meiden van de Wit. Eerder was ze als Dramaturg betrokken bij South African Roadtrip Goodhoop

Productie, Judith Mink. Studeerde af aan de Frank Sanders Akademie voor Musical en Muziektheater en werkte de laatste 20 jaar voor en achter de schermen in het theater. Naast het produceren van vele theaterproducties was zij ook twee seizoenen betrokken bij het produceren van de Uitmarkt in Amsterdam. Ze was regie assistent en resident director bij Tita tovenaar en Amandla! Mandela de Musical. Voor de Frank Sanders Akademie was zij mede oprichter van het Productiehuis voor Musicaltheater en was daar naast uitvoerend producent ook docent cultureel ondernemen en stage coordinator. In 2016 produceerde en speelde zij haar eigen muzikale voorstelling ‘Het Wasgoed’.

Deel dit verhaal, kies jouw kanaal!